1. Köp- och priser

  • Din order skickas från vårt lager i Stockholm. Ändringar och tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din order är det därför viktigt att du omgående kontaktar vår kundservice på info@mobilmarket.se för att om möjligt ändra din order.
  • Priserna på Nordic Teknik House AB (hädanefter refererat till som Mobilmarket) är alltid angivna inklusiva moms.
  • Samtliga priser anges inklusive moms för privatpersoner. Priserna inkluderar inte frakt och inkluderar inte returkostnader inom Sverige, om inte annat anges. Särskilda avgifter kan tillkomma för fakturaupplägg, snabbleverans och för outlösta paket.
  • Begagnade mobiler & surfplattor som vi säljer säljs med vinstmarginalbeskattning. Det innebär att det inte finns någon moms som ett företag kan göra avdrag för. För säkerhetsskull rekommenderar vi våra kunder att kolla informationen i kassan innan utcheckning.
  • Vi förbehåller oss rätten att ändra priser till följd av, exempelvis, valutaförändringar.

2. Leveransvillkor / Frakt

  • Normal leveranstid: 1-3 arbetsdagar (eventuella avvikelser under högsäsong).
  • Vi skickar beställningar med Postnord och DHL till närmaste postombud och går att spåra. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beror på fraktföretaget.
  • Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. 
  • Alla beställningar skickas från Mobilmarket.se’s lager i Stockholm till dig eller ditt närmaste ombud. För att ändra på din beställning, kontakta oss innan din beställning behandlas och skickas. Kontakta oss omgående om du upptäcker ett fel i din beställning för att se om vi kan ändra din beställning.
  • Från det att du har lagt beställningen skickas ditt paket vanligtvis samma dag (senast dagen efter) om du har lagt beställningen innan 16.00. Därefter tar det normalt 1-3 dagar innan paketet har kommit fram. Glöm inte att ange vilket nummer du vill ha spårningsuppdateringar till via SMS.
  • Outlöst paket / Fel angiven adress
    Hämtar du inte ut ditt paket debiteras vi av fraktbolaget för deras hantering av paketet. För att täcka den sammanlagda kostnaden av detta och hantering vid mottagande av ett outlöst paket debiterar vi nedan beroende på summan för din beställning. Under hittar du även kostnaden för ett paket som återkommer på grund av okänd adress.
    Under 1 000 kr: 299 kr i hanteringsavgift
    Över 1 000 kr: 399 kr i hanteringsavgift
    Okänd adress / Flyttad adress: 49 kr
    Hämta alltid ut ditt paket inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit hos ditt postombud. Ett outlöst paket omfattas inte av ångerrätten.
  • Fraktmetoder
    Brev / Varubrev 1:a klass – För beställningar med mindre vikt och volym. Din beställning levereras direkt hem i din brevlåda. Är försändelsen för skrymmande kommer brevbäraren antingen ringa på hos dig eller lämna en avisering så att du kan hämta ut leveransen på närmaste postombud.
    Beställningar som har ett ordervärde över 1000 kr skickas med DHL eller PostNord och går att spåra.

3. Ångerrätt/Reklamation

  • Ångerrätten är ej tillämplig för företag.

    I denna sektion hittar du information för hur ångerrätt och reklamation fungerar hos Mobilmarket.

    När du reklamerar är det ytterst viktigt att du beskriver vad som är defekt på varan så tydligt som möjligt. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten och täcker inte skador uppkomna av normalt slitage. Tänk på att ångerrätten inte gäller vissa produkter som plomberade hygienprodukter, exempelvis in-ear hörlurar.
  • 14 dagars ångerrätt
    När du handlar från Nordic Teknik House AB/Mobilmarket.se har du i vissa fall rätt att frånträda ett köp genom din ångerrätt, detta enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). Du har upp till 14 dagar från mottagande av varan att meddela oss om att du ångrar ditt köp, senast närmaste vardag om sista dagen för ångerfristen infaller på en helgdag.

    Meddela Mobilmarket så fort du vet att du ångrar ditt köp och skicka därefter varan till vår returadress (nedan). Du som kund står för fraktrisken vid returnering så försäkra dig om att varan är väl förpackad använd förslagsvis transportembellage för extra skydd. Saknas tillbehör till den begagnade enheten eller fysisk skada finns förbehåller vi oss rätten att göra en värdeminskningsavgift som motsvarar det minskade värdet av de beställda varorna. Returneras de beställda varorna i väsentligt oförändrat skick görs ingen sådan värdeminskningsavgift.
  • Reklamation

    Mobilmarket rekommenderar att du direkt undersöker varan efter mottagande för att bekräfta skicket på den, upptäcker du ett fel behöver du ta kontakt med oss så snart som möjligt. En reklamation ska göras inom skälig tid från det att du upptäcker felet, allra senast inom 6 månader. Undantag gäller för uppladdningsbara batterier, begagnade mobiler och begagnade surfplattor, då måste felet rapporteras inom 3 månader från att det upptäcktes. Du kan läsa mer om detta hos Konsumentverket.

    En vara kan reklameras i 3 år efter att du tagit emot produkten men ska reklameras inom skälig tid, handlar du genom ett företag gäller detta istället i 2 år. Tänk på att efter 6 månader flyttas bevisbördan på dig och du måste då kunna bevisa att eventuella problem beror på fabriksfel. Observera att eventuella förändringar på produkten till följd av normalt användande kan ge upphov till att en reklamation avslås, även modifiering av en produkt genom mjukvara ger skäl till avslag på returnering.

    Mobilmarket förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp.
  • Felaktig reklamation
    Reklamerar du en vara felaktigt debiteras detta med minst 199 kr inkl. moms för att täcka hanteringskostnaderna vid undersökning. Den exakta kostnaden för felaktig reklamation beror på komplexitet och ärendets långvarighet, du står då också för returkostnad och Mobilmarket har rätt att avvakta retur tills avgifter för frakt har erlagts. För att undvika detta scenario rekommenderas du noggrant undersöka alla produkter vid mottagande.

    Returadress
    Nordic Teknik House AB
    Fittjavägen 23
    145 53 Norsborg
  • Garantibevis
    Ditt garantibevis är orderbekräftelsen som du erhåller via epost, samt är bifogad i ditt paket. Sök på info@mobilmarket.se i din epostadress.
  • Ersättning / Kostnadsfri frakt

    Är det ett fabriksfel får du alltid nya delar, för ett direkt utskick av dessa eller kostnadsfri returnering behöver du skicka material som uppvisar det ursprungliga felet. I annat fall står du för returfrakten, efter mottagande och inspektering av varan återkopplar vi till dig med beslut. Garantin gäller inte vid förslitningsskador eller handhavandefel. Ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkontoeller bankkontonummer för återbetalning, detta görs automatiskt när du angett detta genom tjänster som Svea, Payson, Paypal eller Swish. Återbetalningen sker inom 14 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

    Vid ångerrätt/öppet köp ersätter vi inte fraktkostnader till oss och ansvaret att försändelsen når oss ligger hos dig som kund. Är varuförpackningen defekt eller det finns uppenbar påverkan på
    produkten kommer prisavdrag att ske på mellan 30-100% av produktens värde beroende på hur varan är defekt. Fraktkostnaden återbetalas ej då vi fortfarande behövt skicka ut varan till dig som kund.

    Vid felaktigt användande av vår frisvarsadress / returfraktsedel debiteras den faktiska portokostnaden i efterhand.
  • Ansvar vid skada
    Nordic Teknik House AB/Mobilmarket.se kan ej hållas ekonomiskt eller juridiskt ansvariga för skador på hårdvara, mjukvara eller förlust av data som uppstår vid reparation. Vi kan ej heller krävas på ersättning för utomstående reparationer som resulterar i merarbete eller fler kostnader (skada gör reservdelen defekt eller försenad leverans).
    När du reparerar någon enhet rekommenderar vi att någon med tidigare erfarenhet reparerar enheten, du kan följa instruktioner på nätet men det är viktigt att vara väldigt försiktig (flexkablar tycker inte om att bli dragna/böjda fel).
  • Begagnad
    För begagnade enheter gäller endast ångerrätten/öppet köp om telefonen har tagits ut ur förpackningen och blivit testad. Returneras en begagnad vara med bruten plombering, utan funktionella eller visuella brister som uppvisar ett fabriksfel eller fellevererad vara tar vi ut en hanteringsavgift ut för öppnad förpackning. För begagnade varor under 1 000 kr är hanteringsavgiften vid felaktig returnering 199 kr och för varor över 1 000 kr är det 399 kr.

    Garantin för begagnade enheter räcker i upp till 6 månader. I första hand förbehåller vi oss att avhjälpa felet, i andra hand en omleverans av varan och i sista hand ett återköp.

    När du reklamerar kan du få en returfraktsedel kostnadsfritt om du kan skicka material till info@mobilmarket.se som tydligt visar upp felet på din vara/beställning. I annat fall kan du bifoga ett kvitto i returförpackningen och få återbetalt i efterhand när reklamationen godkänns.
  • Reservdel
    Testa alltid dina reservdelar innan du monterar dem helt på din elektroniska enhet. När en reservdel har monterats täcks den inte längre utav vår garanti, detsamma gäller när skyddsmärken tagits bort från varan. Det finns alldeles för mycket utrymme för både små och stora fel i reparationsarbeten och det är väldigt vanligt med just skador som uppstår vid just montering då kablar kan klämmas och kontaktytor pressas fel. Är du osäker på hur du testar en reservdel kan du höra av dig till oss för assistens.

    När du reklamerar defekta reservdelar eller önskar ångra köpet på en reservdel ställer vi vissa krav på skick och hantering. Detta hjälper oss påskynda utbyte och möjliggör för oss att reklamera vidare varan till vår leverantör. Här nere har du detaljer kring hur reservdelar bör hanteras. Garantin gäller ej ifall en reservdel har monterats längre än nödvändigt vid ett test, ej heller vid modifiering av reservdelen.

    När du reklamerar kan du få en returfraktsedel kostnadsfritt om du kan skicka material till info@mobilmarket.se som tydligt visar upp felet på varan eller beställningen. I annat fall kan du bifoga ett kvitto i returförpackningen och få återbetalt i efterhand när reklamationen godkänns.
  • Skärmar
    LCD skärmar behövs testas innan montering. Det är därför viktigt att testa skärmen utan att limma fast den på telefonen, detta görs genom att koppla ihop kablarna. Är det något fel på skärmen behöver ni skicka ett foto som visar att den är defekt samt eventuell synlig fysisk skada på skärmen. Detta skickas till info@mobilmarket .se. När vi mottagit skärmen inspekteras skicket därefter återkopplar vi till dig som kund. Garantin gäller för touch- och skärmfunktion och gäller ej ifall mobilen har tappats, utsatts för slitage, monterats fel eller skadats av yttre faktorer.

    En repad/sprucken skärm innebär en ogiltig retur, se därför till att inte avlägsna skärmskyddet förrän du försäkrat dig om att allting fungerar.
  • Nytt
    När du reklamerar kan du få en returfraktsedel kostnadsfritt om du kan skicka material till info@mobilmarket.se som tydligt visar upp felet på varan eller beställningen. I annat fall kan du bifoga ett kvitto i returförpackningen och få återbetalt i efterhand när reklamationen godkänns.

    Mobilmarket.se säljer alla produkter med garanti mot fabrikationsfel enligt konsumentköplagen. Våra garantivillkor är ett år mot fabrikationsfel på nya produkter. När tillverkaren lämnar annorlunda garantivillkor framgår det i produktspecifikationen. Vissa företag har utökade garantier, såsom Deltaco, Sony, Nokia, Samsung, Sandisk m.fl. För att nyttja dessa tillverkarspecifika garantier vänder du dig till respektive tillverkare.

4. Byten

  • Har du råkat beställa fel vara kan ni byta till korrekt. Hur detta görs beror på värdeskillnader och tillgänglighet av varorna det gäller. Är det inom din ångerrättsperiod (14 dagar från mottagande) kan du returnera varan genom att först ta kontakt med oss, försäkra dig dock om att varan är i ursprungligt skick för att få hel återbetalning. Eventuella fraktkostnader återbetalas endast vid ursprungliga fel eller när vi skickat fel vara till dig.
  • Enklast är att först returnera varan du vill byta in och lägga en ny beställning på produkten du önskar. I fallen då varan du ska byta till är billigare än den du beställt ordnas bytet med automatiskt så fort vi mottagit den och du behöver inte lägga en ny beställning. Vid bruten förpackning/plombering omfattas ej in-ear hörlurar av bytesrätten.
  • Har du inte tillgång till en skrivare så kan du ta ett eget papper och skriva följande info på det: Ordernummer och felbeskrivning. Allting skickas till vår returadress.

    Returadress
    Nordic Teknik House AB
    Fittjavägen 23
    145 53 Norsborg

5. Återbetalning

  • Väljer du att få pengarna tillbaka för din retur/reklamation, så krediteras du till det konto som du betalade med vid beställning. Har du valt att betala med faktura ber vi dig logga in på Payments.svea.com/ och förlänga förfallodatumet för att ge oss tid att hantera returen/reklamationen. Hanteringstid vid en reklamation är upp till 10 dagar, det kan ta mellan 1-4 bankdagar därefter tills återbetalningen har landat på ditt bankkonto.

6. Miljöansvar

  • Vi är medlemmar i det nationella insamlingssystemet El-Kretsen. El-Kretsen samlar både in elektroniken och ser till att materialet återvinns, vilket är en förutsättning för en bättre miljö. Du kan enkelt lämna in alla gamla elektroniska apparater hos oss oavsett var du köpt dem. Detta görs antingen  hos alla de kommunala återvinningscentraler som omfattas av systemet. För en komplett lista över återvinningscentraler i din kommun, vänligen se www.el-kretsen.se.

7. Betalningsalternativ

Faktura

  • Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Mobilmarket överlåtna till Svea Ekonomi AB.
  • Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
  • Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad.
  • Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Delbetalning

  • Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.
  • Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
  • Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.
  • Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55%.

Betalkort:

  • Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU.
  • Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.
  • Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard, XXX, XXX. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.
  • Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade.
  • Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

 

Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu – betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 

Payson

  • Betalning med Payson. Betalning sker enkelt och tryggt med Payson. Du behöver inte ha ett konto hos Payson sedan tidigare för att kunna betala. Slutför köpet direkt med VISA, MasterCard samt de svenska bankerna Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken och Sparbanken Syd. Du kan också välja att betala i efterhand på faktura eller att delbetala över 3-24 månader. Payson håller höga säkerhetskrav och för alla kortbetalningar används 3D-secure teknik. Flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet sedan 2004. Läs mer här: www.payson.se

8. Personuppgiftslagen / GDPR

  • Dina personuppgifter hanteras sedan 2018 i enlighet med gällande bestämmelser i EU:s dataskyddsförordning GDPR (General Data Protection Regulation). Skyddet för människors personuppgifter är en grundläggande rättighet och vi agerar i enlighet med Europeiska unionens stadga om dessa grundläggande rättigheter. För att spara data gällande kundtjänst används Google Sheets för samtal, då sparar vi grundläggande information som telefonnummer, namn, ordernummer och en beskrivning av ärendet. Tjänsten är skyddad av Googles egna säkerhetssystem som följer riktlinjerna från GDPR.
  • Din information lagras hos oss tills den varit inaktiv i 2 år såvida inte lagen för detta ändras, altenrativt om du ber oss att radera dina personuppgifter genom att mejla oss på info@mobilmarket.se.
  • I fall då en kund ska komma i kontakt med en tillverkare eller annan part ges information för att kontakta denna part till kunden.

9. SMS-utskick

  • Det mobiltelefonnummer du anger i kassan används för SMS avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order. Det kommer aldrig att användas till ärenden som inte rör din beställning.

10. Nyhetsbrev

  • När du blir kund hos Mobilmarket.se kan du välja om du vill ta emot nyhetsbrev från oss via mail. Du kan när som helst avregistrera dig från att få erbjudanden via mail. Du hittar formuläret för detta längst ner till höger på vår hemsida.

11. Omdömen

  • Genom att lämna omdömen kring produkter på Mobilmarket.se ger du också Mobilmarket rätten att publicera dem på Mobilmarket.se samt i andra kanaler och medier. Mobilmarket förbehåller sig rätten att inte publicera och/eller ta bort inskickade omdömen.

12. Tvist

  • Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/